Same same, but different

Ljud. Audio. Läte…kärt barn med många namn, fenomenet i mitt liv som ömsom helar ömsom skaver beroende på form. Min musik som helar och täpper igen hålen i själen medan tonerna flödar genom dem, och skavet, det ljud som får mig olika mycket ur balans.

Porslin och bestick är ingen favorit. Jag har väldigt svårt för den duon. För varje gång bestick möter porslin är det som att slå mig över örat och det skaver i mig. Det ljudet har stört mig så länge jag kan minnas. När jag är ensam äter jag med plastbestick, när jag inte är det, äter jag så försiktigt jag kan. Det delar jag med många högkänsliga men inget man direkt pratar om.

Så ljud dränerar lika mycket som det läker. Efter en dag på jobbet med mycket prat, jag pratar med patienter, anhöriga, kollegor, instanser och andra från 07 till 22, alla med olika ljudnivåer och röstlägen så kommer huvudvärken och när det är väldigt mycket blir jag yr, tappar fokus och känner irritation.

Nio jobbdagar av tio tar energi men på fredag får jag vila i tre dagar. Jag har ett jobb jag trivs med, bra kollegor och rätt fritt att lägga upp min arbetsdag så det är inte det, utan det konstanta flödet av ljud jag inte kommer undan.

Fick en liten bok av son och svärdotter i julstrumpan. Ilse Sand, -en guide för särskilt sensitiva och kunde vara skriven med mig som mall och utgångspunkt, den också. Informativ med stor igenkänning

Där stod saker som jag inte läst om nån annanstans om hur vi ofta fungerar och det blev ytterligare leenden och skak på huvudet när jag insåg att jag inte var ensam om det heller.

Att hjärnan blixtsnabbt kör eget manus som jag, oftast, när det händer, har svårt att stoppa och det krävs mycket fokus att komma ur det. Rätt intressant fenomen men inte desto mindre jobbigt.

Författare: Mitt krypin

Min plätt på jorden där jag öser ut det som skaver. Sanningar, undringar och nya insikter och allt ramlar ut här i en, alldeles för ofta, högst förvirrad hjärna.

Lämna en kommentar

sūdrakarma

Just a personal blog. I'm not trying to sell you anything.

KAGO WA KIMANI

Tears Of The Pen

NPF bloggen

En blogg om mig och mitt liv med NPF.

Yolanda and her creative scream

Aspergers syndrome, bipolarity, photography, art, poetry.

Mitt liv

Psykiskohälsa , livet, familj , ms

Fiskar klättrar inte i träd

En NPF-familjs betraktelser om problematisk skolfrånvaro, ADHD/ADD och livet i allmänhet

Marie - skriver om livet

om kärleken till livet och språket

Kunga Mamman

Mammalivet till barn med NPF. Om det som varit, blev och är

Victorias ADHD - autism - blogg om NP-diagnoser

Mal placé. Vuxendiagnostiserad - med en alfabetstös.